Landelijke CAMPAGNE ‘ZIEN DRINKEN, DOET DRINKEN’

De landelijke campagne start op maandag 4 november 2024. Er worden vanaf die datum twee weken allerlei materialen ingezet (online en offline) om deze boodschap te verspreiden. De slogan is: ‘Kinderen kopiëren jouw drinkgedrag’. Voor regionale instellingen en gemeenten is promotiemateriaal aanwezig om ook regionaal en lokaal het bereik van deze boodschap te vergroten. Met onze gezamenlijke inzet willen we ouders op een persoonlijkere manier bereiken, bijvoorbeeld via ouderavonden, nieuwsbrieven van basisscholen, JGZ locaties etc.

Doel en doelgroep

Als opvoeder heb je meer invloed dan je denkt! Kinderen zien volwassenen als voorbeeld en kopiëren wat wij doen. Wees je dus bewust van jouw drinkgedrag. Voor kinderen die volwassenen alcohol zien drinken, wordt alcohol aantrekkelijker. Voorkom dat kinderen op jonge leeftijd beginnen met alcohol: Zien drinken, doet drinken.

  • De ultieme doel van deze campagne is om te voorkomen dat jongeren voor hun 18e jaar alcohol drinken.
  • De doelgroep waarop de campagne zich richt zijn ouders met kinderen van 1 tot en met 12 jaar.

 

 

De CAMPAGNE is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek

Er is overtuigend wetenschappelijk bewijs dat kinderen en jongeren die hun ouders en andere voor hen belangrijke volwassenen zien drinken, op jongere leeftijd alcohol gaan drinken, frequenter gaan drinken en vaker dronken zijn. Ook het alcoholgebruik dat kinderen zien op tv en via sociale media kan dat effect hebben. De meest eenvoudige boodschap van de campagne richting ouders is dan ook: “Drink geen alcohol in aanwezigheid van jouw kinderen”. Kinderen kopiëren te gemakkelijk en te jong het drinkgedrag van hun ouders als zij ouders zien drinken. De campagne beschikt ook over een video waarin kinderen vertellen over welke alcoholreclame ze op tv en sociale media zien. Ook is er video die uitlegt hoe ouders de invloed van alcoholreclame met hun kind kunnen bespreken. 

De campagne is een activiteit van de Alliantie Alcoholbeleid Nederland en wordt gefinancierd door het ministerie van VWS. 

bereik van de campagne

Uit het evaluatieonderzoek blijkt dat in 2021 ruim 600.000 mensen de campagne gezien hebben. In 2022 900.000 mensen. In 2021 heeft 14% van de ondervraagde ouders de campagne gezien en in 2022 19%.

Evaluatie 2023 (pdf) | Evaluatie 2021 (pdf)

 

Doe mee!

Contactpersoon voor deelname aan de campagne is regio-coördinator Laura Tiggelman: lauratiggelman@alcoholalliantie.nl