Landelijke CAMPAGNE ‘ZIEN DRINKEN, DOET DRINKEN’ 2023

De landelijke en regionale campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ gaat op 6 november van november van start.

DOEL en doelgroep van deze CAMPAGNE

Het ultieme doel van deze campagne is om te voorkomen dat jongeren voor hun 18e jaar alcohol drinken. De doelgroep waarop de campagne ‘Zien drinken, doet drinken’ 2023 is gericht zijn ouders met kinderen van 1 tot en met 12 jaar. Het praktische doel is dat ouders weten dat het niet drinken van alcohol in aanwezigheid van hun kinderen bijdraagt aan het voorkomen van vroegtijdig drinkgedrag. De campagne is een activiteit van de Alliantie Alcoholbeleid Nederland en wordt gefinancierd door het ministerie van VWS. De campagne wordt voor het vierde jaar georganiseerd. Regionaal is de afgelopen drie jaar deelgenomen door de afdelingen Preventie van de Verslavingszorg, GGD-en en gemeenten. Ook dit jaar hebben zich reeds diverse instellingen aangemeld voor deelname.

Planning van De CAMPAGNE

De landelijke campagne start op maandag 6 november 2023 in de landelijke alcoholpreventieweek. Er worden vanaf die datum twee video’s via Facebook, YouTube en Instagram gedurende drie weken ingezet. De slogan van beide video’s is: ‘Kinderen kopiëren jouw drinkgedrag’. Voor regionale instellingen en gemeenten is een campagneposter beschikbaar met als beeld dat een vader proost met zijn zoon. Vader drinkt bier en z’n zoontje fris. De poster kan gratis worden voorzien van het logo van de deelnemende regionale instelling. Er is ook een flyer voor ouders met concrete tips. De nieuw ontwikkelde campagnematerialen bieden we via de website aan. Het doel van regionale component van de campagne is om ouders op een meer persoonlijke manier te bereiken zoals via ouderavonden, nieuwsbrieven naar basisscholen, JGZ locaties etc..

*

De CAMPAGNE is gebaseerd op onderzoek

Er is overtuigend wetenschappelijk bewijs dat kinderen en jongeren die hun ouders en andere voor hen belangrijke volwassenen zien drinken, op jongere leeftijd alcohol gaan drinken, frequenter gaan drinken en vaker dronken zijn. Ook het alcoholgebruik dat kinderen zien op tv en via sociale media kan dat effect hebben. De meest eenvoudige boodschap van de campagne richting ouders is dan ook: “Drink geen alcohol in aanwezigheid van jouw kinderen”. Kinderen kopiëren te gemakkelijk en te jong het drinkgedrag van hun ouders als zij ouders zien drinken. De campagne beschikt ook over een video waarin kinderen vertellen over welke alcoholreclame ze op tv en sociale media zien. Ook is er video die uitlegt hoe ouders de invloed van alcoholreclame met hun kind kunnen bespreken. Deze materialen zijn te zien op de campagnewebsite.

bereik en resultaat De CAMPAGNE in 2021 en 2022

Uit het evaluatieonderzoek blijkt dat in 2021 ruim 600.000 mensen de campagne gezien hebben en in 2022 900.000 mensen. In 2021 heeft 14% van de ondervraagde ouders de campagne gezien en in 2022 19%. Het uitgebreide verslag van de campagne in 2022 wordt op verzoek toegestuurd (info@alcoholalliantie.nl).

WEbinar & nieuwsbrief voor professionals

Op 14 september jl. is een webinar voor professionals georganiseerd (kijk dit webinar terug).
Wil je op de hoogte blijven van de campagne, wanneer de materialen beschikbaar zijn en hoe je deze kunt inzetten in je eigen regio?
» Abonneer je dan op onze nieuwsbrief

Doe mee!

Contactpersoon voor deelname aan de campagne is regio-coördinator Laura Tiggelman: lauratiggelman@alcoholalliantie.nl